Kupujeme ojetou motorku

V tomto článku vám zkusím shrnout pár informací na co si dát pozor při koupi ojetého motocyklu. V dnešní době je nabídka větší než poptávka, ale přesto je potřeba si každý motocykl před koupí pořádně prověřit jak po technické stránce tak zkontrolovat doklady.

Doklady

Jako první je potřeba zkontrolovat zda sedí vin čísla na rámu a na motoru. Dále jestli sedí typ motoru a rozměr pneumatik s údaji ve velkém technickém průkazu. Jako další se podívejte jak dlouho je platná technická kontrola a zda má majitel zelenou kartu (povinné ručení), hlavně kvůli přepravě – pokud motocykl plánujete přepravit po vlastní ose.

Pokud se jedná o dovezený motocykl, který ještě není přihlášen do české republiky počítejte s trochu složitějším přihlášením více najdete – Jak přihlásit dovezenou motorku z EU.

Vezměte si sebou někoho zkušeného
a nekupte v euforii první motocykl na který se jedete podívat!

Počet najetých kilometrů

Pokud se procházíte inzeráty a díváte se na stav tachometru, určitě vás zarazilo, že většina motorek má udávaný nájezd okolo 40tis km a je jedno zda je motorka 5, 10 nebo 20 let stará. Pokud je motorka dovezená ze zahraničí, počítejte s tím, že bude stočená. Nebojte se pokud motorka bude mít najeto více, běžný motor při běžné údržbě najede bez větší investice okolo 150tis km.

Jak si tedy ověřit kolik má motorka skutečně najeto? V tom vám pomůže servisní knížka, pokud ji motocykl má. Další možností je ověřit počet najetých kilometrů dle údajů z technické kontroly – ověření tachometru. Nevýhodou je, že obsahuje data pouze z české republiky a zhruba od roku 2010.

Technický stav

Kontrola stavu motocyklu vyžaduje určité zkušenosti a povědomí o daném motocyklu.

  • Rám – jako první se podívejte na dorazy spodních brýlí, nesmí být nijak poškozené, dále hledejte prasklin, známky svařování či lakování jednotlivých částí
  • Motor – jako první prohlédněte motor zespodu zda z něj neuniká olej, nastartujte za studena a nechte zahřát – nesmí kouřit, či vydávat podivné zvuk, po ohřátí (projížďce) motor vypněte a zkuste nastartovat za tepla
  • Vidlice – vidlice musí propérovávat bez zadírání, nesmí na ní být oděrky po držení v upínácích a je nutné zkontrolovat zda z ní nevytéká olej
  • Ráfky – kolo se musí točit bez většího házení, nemělo by mít příliš závažíček, také zkontrolujte zda není dodatečně svařované
  • Pneumatiky – zkontrolujte jejich rozměr dle TP, pneumatiky by neměli být nerovnoměrně ojeté a starší 5ti let
  • Brzdy – zkontrolujte množství brzdové kapaliny v nádobkách, brzdový kotouč by neměl mít v sobě žádné rýhy či nerovnoměrně obržděný
  • Kapotáž – zkontrolujte zda není lakovaný a nemá různé odstíny, dále zkontrolujte úchyty – bývají popraskané
  • Řetěz – zkontrolujte zda sedí v rozetě a není příliš volný

Co dál?

Pokud se vám motocykl zdá být v pořádku můžete přistoupit k podepsání kupní smlouvy – ke stažení. Před podepsáním je důležité se domluvit s prodejcem, jak budete postupovat při přepisu motocyklu. Nejjednodušší je, aby vám prodávající dodal plnou moc k přepisu vozidla a vy si již obstaráte vše potřebné. Jak postupovat při převodu motocyklu jsem popsal v tomto článku – Jak přepsat motocykl.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *